Velsertunnel

De Velsertunnel onder het Noordeekanaal is bijna 60 jaar oud en werd in 2016 gerenoveerd. Éen van de doelstelling was het verhogen van de doorrijhoogte met 12 centimeter. Dit om mee te gaan met de tussentijds toegenomen hoogte van vrachtwagens. De renovatie omvatte ook het vernieuwen van de elektrische systemen. Voor de noodstroomvoorziening – die hier deel van uitmaakt- is gekozen voor een omkast aggregaat in combinatie met een dag- en hoofdtank. De hoofdtank staat buiten en heeft 15 m3 inhoud. De dagtank is de blauwe tank op het midden in onderstaande afbeelding. Direct rechts ernaast zit de besturingskast. Bijzonder aan de tankinstallatie is dat de brandstof periodiek automatisch gereinigd wordt en dat alles via een centrale PLC (een soort computer) wordt aangestuurd. ABATO had bij dit project het complete systeem bestaande uit generatorset, brandstofsysteem, 3 x 2500A verdeelinrichting alsmede de besturing van zowel de de laag- als de 10 kV middenspanningverdeler in opdracht.

Rechts is de verdeler afgebeeld waarvan de besturingskast met de display deel uit maakt. De besturingskast stuurt het aggregaat en de 2500 A generator- en netschakelaars aan bij stroomuitval. Ook de schakelaars van de 10 kV middenspanningsverdeler worden hierdoor aangestuurd. Op de verdeler kan ook nog een extern aggregaat aangesloten worden. De installatie is zeer stil geworden, mede door de maatwerk-omkasting en de enorme uitlaatdemper op het aggregaat. Het project is mede dankzij intensieve samenwerking met klant volgens planning en zonder restpunten of hertesten opgeleverd.

IMG_7

 

IMG_10

IMG_6586

IMG_5

IMG_9

IMG_2